ABD ile İran ortasında süreksiz bir uzlaşı sağlanmış ve mutabakatın uzatılmasına yönelik temaslar sürüyor olsa da iki ülke ortasındaki tansiyon büsbütün ortadan kalkmış değil.
Uzmanlar, muhtemel bir çatışma durumunda İran’ın mevcut füze envanteriyle operasyonel kapasitesini koruyabileceğini kıymetlendiriyor.
CNN’in tahlil ettiği uydu imgelerine nazaran İran, buldozer ve hafriyat kamyonları üzere iş makineleriyle ABD ve İsrail akınlarında ziyan gören tünel girişlerini tekrar açtı.
Görüntülerde ayrıyeten hasar alan ulaşım yollarının da onarıldığı görüldü.
69 GİRİŞTEN 50’Sİ TEKRAR KULLANIMA AÇILDI
Çatışmalar sırasında İran, ağır bombardıman altında tünel girişlerini açmaya çalıştı. ABD ve İsrail ise hafriyat çalışmalarında kullanılan iş makinelerini sık sık amaç aldı.
Buna karşın ateşkesin üzerinden geçen yedi haftada İran’ın tamirat faaliyetleri sürat kazandı. CNN’in tahliline nazaran İran, ABD ve İsrail tarafından vurulan 18 yer altı füze tesisindeki 69 tünel girişinden 50’sini tekrar kullanıma açtı.
Uydu imgeleri ayrıyeten füze üslerine ulaşımı engellemek hedefiyle bombalanan yolların büyük ölçüde onarıldığını, birtakım bölgelerde ise yolların tekrar asfaltlandığını gösteriyor.

TRUMP’IN HEDEFLERİNDEN BİRİYDİ
ABD Başkanı Donald Trump, savaşın temel maksatlarından birinin İran’ın füze kapasitesini ortadan kaldırmak olduğunu birçok kere lisana getirmişti.
Trump, mart ayında yaptığı bir paylaşımda “İran’ın füze kapasitesinin, fırlatma sistemlerinin ve bunlarla irtibatlı her şeyin büsbütün etkisiz hale getirilmesini” savaşın en önemli hedeflerinden biri olarak sıralamıştı.
İran ise yer altındaki füze ağını 20 yılı aşkın müddettir geliştiriyor. Kimi tesislerin yüzlerce metre kaya katmanının altında bulunduğu belirtiliyor. Uzmanlara nazaran bu derinlik, ABD ve İsrail’in üsleri direkt imha etmesini son derece zorlaştırıyor.
ABD basını: Trump İran’ın teklifinde değişiklikler yaptı
İRAN’IN ELİNDE YAKLAŞIK 1000 FÜZE KALDIĞI İDDİA EDİLİYOR
Uzmanlar, yer altındaki depolarda hala yaklaşık 1000 füzenin bulunduğunu pahalandırıyor.
Hamburg Üniversitesi Barış Araştırmaları ve Güvenlik Siyasetleri Enstitüsü’nden Timur Kadyshev, İran’ın yıllardır bu tıp bir çatışmaya hazırlandığını belirterek, “Bu çeşit bir savaşa 20 yıldır hazırlanıyorlardı. Son derece hazırlıklılar.” dedi.
ABD Savunma Bakanı Pete Hegseth ise ateşkes sonrası yaptığı açıklamada İran’ın kalan füze sistemlerini çıkarmaya çalışacağını lakin bunları yenileme kapasitesinin kalmadığını savunmuştu.
Buna rağmen CNN’e konuşan ABD’li bir yetkili, İran’ın insansız hava aracı üretimini yine başlattığını, füze fırlatıcılarını yenilediğini ve füze üretim kapasitesini yine oluşturduğunu söyledi. Uzmanlar, İran’ın askeri kapasitesinin beklenenden daha süratli toparlandığını ve bu durumun göz arkası edilmemesi gerektiğini vurguluyor.
Kaynak: Ensonhaber Haber Merkezi
Kaynak: Ensonhaber

